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Anxious gatekeeping

Analogous to nervous cluelessness is something we might call “anxious gatekeeping.”   This is desire to police the borders of poetry, or of...

Saturday, October 5, 2013

Phano-

Here is a quote from Gimferrer:
El papel de la visualidad en la poesía recuerdo que me lo explicó muy bien Cabral de Melo, cuando estaba en Barcelona. Hizo que me fijara en los poetas primitivos, en Berceo, o en La Chanson de Roland y no digamos en Villon. Jamás explican nada que no fuera posible imaginar visualmente, a pesar de que se tratara de hechos fantásticos. Nunca hay en su poesía un concepto no visualizable. La pura comunicación de conceptos abstractos no es poesía. Desde entonces siempre lo he aplicado así, incluso quizás de forma excesivamente rigurosa. La operación poética consiste en explicitar en imágenes una cosa que no existiría en ningún otro caso. Es lo mismo que la teoría del correlato objetivo de Eliot. Por eso Goethe decía que el poeta es un hombre que piensa en imágenes. Octavio Paz es otro ejemplo de que la poesía es imagen.
I'm not so sure. An intense visuality is not always so significant in poetry; this seems like a particularly modernist prejudice. Berceo is not a particularly visual poet, although saying that he never present anything not visualizable might be technically true. What's different about modernist visuality is its intensification, its primacy. Of course, modernist poets looked for precursors to this intense visuality, and found them easily enough, though frequently in Asian poetics rather than the West.

Lorca is visual where the lyrics to the cante jondo are not, typically:
yo quisiera renegar
de este mundo por entero
volver de nuevo a habitar
mare de mi corazón
volver de nuevo a habitar
por ver si en un mundo nuevo
encontraba más verdad

Ni aun durmiendo puedo tener
tranquilo mi pensamiento
porque yo tengo un continuo padecer
mare de mi corazón
tengo un continuo padecer
y que está pasando mi cuerpo
por cumplir con su deber
There is not a single thing in this petenera sung by La Niña de los :eines that throws a visual image unto the imagination of the reader. Basically, the song says "I want to renounce the world entirely, mother of my heart, inhabit a new world where I might find more truth. Not even when I am asleep can I calm my thoughts because I have a continuous suffering..."

I'm not criticizing this poem, which I think is marvelous, just stating the obvious: such poetry has no need for images. When concrete images appear, they do so conventionally, for their obvious symbolic value. The wind, for example, might be fickleness. Lorca's idea that the poetry should be "professor in the five bodily senses" is simply not relevant.

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