Featured Post

BFRC

I am posting this as a benchmark, not because I think I'm playing very well yet.  The idea would be post a video every month for a ye...

Wednesday, March 2, 2011

Idea Exchange

I've done this exercise before for undergraduates. Now I will try it for graduates.

1) Professor brings in X2 ideas for papers (where X = number of students in the class). Hands them out two per student.

2) Students trade one of the ideas with someone else in the class. They can trade with anyone they want, but nobody is forced to accept a trade. They each bring home two ideas with them.

3) The next day of class, they bring in two ideas they have generated on their own. Once again, the trade their "second-best idea" with another student. Now each student has four ideas, two from the professor, one they've thought of themselves, and one they've traded for with another student.

4) Out of these four ideas, one will be crappy or uninteresting to that particular student. He will throw that one away.

5) Each student meets with the professor to discuss which of the remaining ideas she will choose. it may be the professor's idea, or his own, or that of another student. Then, of course, the student can modify the idea; it won't be set in stone.

The advantage of this method over just having every student choose her own idea for a paper? The student gets to see a lot of ideas, six to be exact, so the good topics will tend to rise to the top. A strong student with a good idea can still use that, since he only traded away his second best idea. A weaker student can use a good idea from someone else or see good examples of ideas.

These are not well-developed theses, but simply ideas to look at something specific and see what's there. The student still has to do the work of developing a good thesis. Here are the fourteen I came up with today:


1. El aforismo y la poesía. Un estudio del género aforístico en poetas como Juan Ramón Jiménez, Vicente Núñez, Luis Feria, Ángel Crespo, Jorge Riechmann. Conexiones entre la sentencia y los poemas líricos muy breves.


2. La elegía. Considerar la elegía como género literario, examinando obras de Lorca, Hernández, Valente, Isla Correyero... Diferencias y cambios en la tradición. ¿Cómo se ve la violencia del lado de la muerte?


3. El poema en prosa. ¿A qué temática se presta el género del poema en prosa? Una investigación en la poesía de Cernuda y Valente (u otros poetas).


4. La metáfora de la vanguardia. Sabiendo que la vangurdia es metáfora beligerante y militar, ¿cuál es la presencia de la violencia en la poesía vanguardista misma?


5. Crímenes. Se trata de un libro de la poeta Isla Correyero. Ahí vemos un tratamiento algo irónico del tema, desde la perspectiva, a veces, del criminal. La idea del trabajo sería hacer una lectura de este poemario.


6. El sacrificio. Tomando la idea del sacrificio ritual como válvula de escape (René Girard), examinar la poesía de Lorca. ¿Hasta qué punto es válida esta teoría con referencia a Lorca? ¿Se veía a sí mismo como víctima sacrificial?

7. Leopoldo María Panero y la locura. ¿Cuál es la conexión entre locura y sustancias como el alcohol? Examinar la obra poética de Panero bajo esta óptica.

8. Francisco Brines. ¿Cómo es la visión amorosa de la poesía de Brines? ¿Cómo se compara con la de Cernuda y Jaime Gil de Biedma?

9. Machado y los romances de cordel. Examinar las fuentes de Machado ("Tierras de Alvargonzález") en los romances violentos de los siglos XVIII y XIX. ¿Hay continuidad o discontinuidad?

10. La representación de la violencia. ¿Se puede "representar" la violencia a través del lenguaje? ¿Cuáles son las estrategias narrativas, metafóricas, poéticas para poner en palabras los actos violentos--o para no callarlas? Utilizar la obra de dos poetas.

11. ¿Las poetas reprentan la violencia de un modo distinto de los poetas? Utilizar el libro Devocionario de Ana Rossetti para hacer una comparación o un contraste con varios poetas masculinos.

12. Después de la violencia. ¿Se puede imaginar el fin de la violencia? En tal caso, ¿qué poetas tienen una visión de la paz que no requiere otros actos violentos previos?

13. Cristianismo y violencia. El cristianismo incorpora ciertas ideas sobre el sufrimiento, sacrificio, martirio, etc..., junto con justificaciones de conflictos bélicos (u oposición a ellos). Discutir la obra de dos poetas ("El cristo de Velásquez" de Unamuno, Lorca, Devocionario de Rossetti.)

14. El alcohol como metáfora de inspiración poética. ¿Es solo metáfora, o tiene una base literal también? Mirar la poesía de Li Po y Claudio Rodríguez.

They aren't all great ideas, but I was able to come up with them in about 45 minutes.

No comments: